Daags na de Tour: “Professioneel geleid, maar wel bestaand uit vrijwilligers”
In gesprek met de TC-leden Thomas van Dinter en Ton Nabuurs
Door Frans Fleuren
BOXMEER – Het is donderdagavond 13 juli als De Bok op het heerlijke terras van café Cambrinus aan de Spoorstraat te Boxmeer, vlakbij bij start en finish van Daags na de Tour op maandag 24 juli aanstaande, in gesprek gaat met twee leden van de Technische Commissie van Daags na de Tour, te weten Thomas van Dinter en Ton Nabuurs. Beiden benadrukken meteen dat dit team bestaat uit 7 leden: “Antoine de Haan, Jan Peters, Hans Thijssen, Gerben Vamos en Wil de Vlam. Er zijn korte lijnen met het bestuur, bestaande uit 5 personen en de 4 ondersteunende medewerkers van het bestuur. Zie www.daagsnadetour.nl “Onze TC is een hecht team, zeg maar gerust vrienden van elkaar. We doen het werk graag, ook al kost het steeds meer tijd en moeten we snipperdagen opnemen.” Ton doet dit werk al 10 jaar en Thomas reeds 9 jaar.
Thomas en Ton: “In het najaar van 2022 zijn we reeds met de voorbereidingen op de editie van 2023 begonnen. Het opnieuw contracteren van de leveranciers van stroom, licht en geluid, tribunes, hekwerken en de jurybus. In december beginnen onze TC vergaderingen bij Riche en de frequentie wordt richting Daags na de Tour flink opgevoerd. Inmiddels is duidelijk dat de genodigdentent komt te staan voor de ingang van het Elzendaalcollege aan de Bilderbeekstraat. Blij zijn wij ook met de 200 vrijwilligers die ons komen helpen van zaterdag 22 tot en met dinsdag 25 juli. Vooral verenigingen van buiten Boxmeer om de clubkas te spekken. Vanuit Boxmeer gaan ons diverse gewaardeerde krachten assisteren: Dolf van Dinter, Giel Nabuurs, Aert van Raaij, Marco Straatman, John de Vlam, Coen de Klein, Niels Derks en Pascal van den Langenberg. De kerngroep van 7 stuurt deze interne en externe werkgroepen aan. De tijdlijnen moeten daarbij goed bewaakt worden.“
“Veiligheid staat, zo gaan beiden verder, steeds voorop. Het belangrijkste aandachtspunt daarbij is toegang via Beugenseweg naar de Rochusrotonde richting ‘t Hoogkoor. Ook de reclamekaravaan begeleiden is belangrijk werk. Wel moet gezegd worden dat de regelgeving zeker vanuit de lokale overheid steeds ingrijpender wordt, maar ook vanuit de KNWU. Nu moeten er ineens weer zandzakken en stootkussens komen. Daarbij is gebrek aan personeel, zowel kwantitatief als kwalitatief, bij de gemeente land van Cuijk een probleem. Zo kon de beloofde veiligheidscoördinator pas eind mei aangesteld worden. Te vaak wisselende ambtenaren, die Boxmeer niet kennen en onvoldoende vooraf overlegd hebben met veiligheidsdiensten, waardoor plannen voortdurend moesten veranderen. Veelal wordt er geen rekening gehouden dat DndT weliswaar professioneel geleid wordt, maar bestaat uit vrijwilligers, die niet te pas en te onpas kunnen worden ontboden. Vastgesteld moet worden dat er op 13 juli nog geen evenementenvergunning is en ook nog geen vergunning voor de horeca. De gemeente is en blijft echter een belangrijke partner voor ons, ook wat sponsoring betreft.”
“Onze kosten stijgen fors, ook de renners via hun makelaars stellen steeds hogere financiële eisen. Daar zullen dan weer meer inkomsten tegenover moeten staan. Sponsoren en de horeca moeten dat toch maar weer gaan opbrengen.”
“Zaterdag 22 juli gaan we vanaf 8.00 uur aan de slag met onze werkploegen, onder meer vlaggenmasten plaatsen en spandoeken hangen. Zondag 23 juli zijn we reeds vanaf 7.00 uur in de weer met licht en geluid, tribunes, finishboog, hekken en reclameborden plaatsen. We werken dan vanuit onze loods nabij ’t Hoogkoor. ’s Avonds komen bestuur, ondersteuners en TC bij elkaar bij café ‘t Centrum om gezellig alvast vooruit te blikken. Maandag 24 juli, de grote dag, die weer volkomen gratis te bezoeken is, zijn we vanaf 7.00 uur actief met o.a. wegen en parcours afsluiten en het plaatsen van de wielrenhekken plus reclameborden bij start en finish. Er komen vijf grote schermen te staan langs het parcours en bij de genodigdentent plaatst Jan Berkvens de nodige tv-schermen. Op het Titus Brandsmaplein vinden alle gratis jeugdactiviteiten plaats en zal Pub Esser zorgen voor muziek, drank en spijs. Aan de bedrijvenkoers doen weer 24 teams mee met 70 deelnemers. Ook de skeelerwedstrijd maakt weer een prominent onderdeel uit van ons wielerspektakel. De reclamekaravaan is zeker weer een geliefd onderdeel van ons uitgebreid programma. Na de profkoers begint meteen het opruimen..Tegen 00.30 uur gaan we doodmoe, maar hopelijk voldaan naar Riche voor een hapje en drankje. Maar dinsdagochtend 25 juli zijn we vanaf 9.00 uur weer paraat voor het opruimen tot in de kleinste details. Hopelijk klaar tussen 16.00 en 17.00 uur. Ondanks alle moeilijkheden hebben we weer heel veel zin in DndT 2023.“