Geen mens is illegaal
Zaterdagavond 13 april jongstleden was ik te gast op een fijn feestje van H & V in de horeca-uitspanning de Typhoon te Gennep. Zoals dat op alle feestjes gaat, meldt mijn volle blaas zich op een gegeven moment voor acute leging. En wie ben ik om daar geen direct gehoor aan te geven? Daal twee trappen af naar een kelderachtig ondergronds gewelf, vroeger zonder twijfel een feestzaal bij uitstek, nu riant toiletparadijs voor vrouwen apart van mannen. Genderneutrale wc is een woke term die hier in ieder geval nog niet gebezigd wordt. Wat een ruimte om met groot genoeglijk genot te pissen. Heerlijk. Omhoog kijkend viel mijn oog, zeg maar gerust vielen mijn beide ogen, op een intrigerende hypothese: ‘Geen mens is illegaal.‘ Daaronder in heel kleine lettertjes www.grotebroek.nl/mulawan. Denk meteen: “Thuis in alle relatieve rust eens uitzoeken waar die website over gaat.” Of is het eigenlijk in het geheel geen stelling, doch een diep filosofische waarheid? Daar ga ik eens goed over nadenken.
Zoek eerst de website op van Grote Broek, die stamt uit Nijmegen. Het is een pand dat op 4-11-1984 werd gekraakt (40 jaar geleden dus). Het ging aanvankelijk om een kraakactie. Doel van de kraak was de (gedeeltelijke) invoering van de leegstandswet aan de kaak te stellen. Die wet zou het mogelijk maken krakers anoniem te dagvaarden. Daarnaast zou de verplichte registratie van leegstaande panden niet ingevoerd worden. Dit terwijl de wet nu juist tegen ongeoorloofde leegstand heette te zijn. De leegstandswet zou per 1-1-1987 als pure antikraakwet van kracht worden. Besloten werd de bovenverdieping te gaan bewonen en de ruimtes beneden in te richten als werkruimten: koffiebar, actie infocentrum, atelier, een alternatief schooltje en onderdak voor een anti psychiatrie-inloopavond . Verder een feestkelder, vergaderruimtes naast plek voor theater en bands. De naam was aanvankelijk De Grote Karel, naar de eigenaar Karel. Vervolgens werd de naam Grote Broek gekozen als verwijzing naar de Van Broeckhuysenstraat en groeide uit tot boegbeeld van de Nijmeegse kraakbeweging. Oorspronkelijk diende het pand als drukkerij voor de Provinciale Geldersche en Nijmeegsche Courant, later onder meer als meubelwinkel.
Na het overlijden van eigenaar Karel is in oktober 2002 het legalisatieproces gestart. De gemeente Nijmegen werd de eigenaar en het pand is uiteindelijk verkocht aan woningstichting Standvast. De huidige bewoners zijn daarmee huurders geworden.
Huidige gebruikers, veelal groepen en organisaties, zijn onder andere: De Klinker, De Onderbroek, De Zwarte Uil, Sound Art Print, Stichting Gast, De Broeikas. De Mulawan is een no-border keukencollectief dat naar eigen zeggen een heerlijke driegangenmaaltijd voor een goede prijs levert. De winst gaat naar migranten in nood. Kom dus lekker veganistisch eten, aldus Mulawan, dat gevestigd is in De Klinker. De bron van de door mij gesignaleerde stelling ‘Geen mens is illegaal’ is dus met een vrij lang verhaal achterhaald.
Natuurlijk zijn er veel meer instellingen en personen, waaronder filosofen en zeker politici, vooral van linkse snit, die bovengenoemde hypothese zeer zeker willen verkondigen als de waarheid. Terwijl bijvoorbeeld partijen als PVV, BBB, FvD, Ja21 van deze stelling beslist zullen gruwen en alles uit de verbale kast zullen halen om deze bewering flink onderuit te halen. Met genadeloze oneliners zelfs in Tweede Kamer of op X.
Een paar constateringen uit het verleden. Waarom immigreerden talloos veel met name West-Europeanen, waaronder miljoenen Engelsen, Schotten, Ieren, Italianen en Fransen naar de USA en Canada om daar aangekomen de autochtone Indianen te verdrijven of te vermoorden? Waarom bezetten Spanjaarden en Portugezen grote delen van Zuid- en Midden Amerika en kustgebieden in Azië? Waarom hadden Engelsen, Fransen, Belgen, Italianen en Duitsers grondgebied in Afrika? Waarom gingen Nederlanders ook naar Zuid-Afrika, Indonesië, Suriname en de Antillen, Australië en Nieuw Zeeland? Inderdaad om honger, armoede, ziekten enzovoorts te ontvluchten en op zoek te gaan naar avontuur, nieuwe vleespotten, grond(stoffen) en rijkdom. Waarom mogen Afrikanen, Aziaten dan niet vrij naar Europa? Wie heeft trouwens in Godsnaam echt recht om een stukje aarde te bezitten? Wie is eigenaar van moeder aarde? Alleen de rijken die het kunnen kopen/betalen? Kopen van wie trouwens?
Een andere stelling/vraaag: ’Nieuwe deals rond migratie en asiel. Tegenhouden of verwelkomen?’ Asielcentra zitten overvol. Er worden dubieuze afspraken gemaakt aan de buitengrens van Europa. Emoties en spanningen rondom migratie lopen soms torenhoog op, zelfs ook bij de huidige kabinetsformatie in Nederland met 4 min of meer uiterst rechtse c.q. rechts van het midden gesitueerde partijen. Migratie speelt ook een zeer belangrijke rol in de Europese Verkiezingen voor een nieuwe Europees Parlement (705 leden) voor 27 landen op donderdag 6 juni van dit jaar. Wat vind jij van toenemende inzet op grensprocedures en deals met transitlanden om migratie tegen te houden? De asielproblematiek dient in Nar’s ogen bekeken te worden vanuit minstens politiek, juridisch en humaan perspectief. Discussies tussen groepen in onze samenleving over dit thema zijn dan ook uiterst relevant en gewenst. Maar voer die dan wel op basis van echte, wetenschappelijk getoetste feiten en niet op vooral pure emoties zoals haat, agressie en minachting.
Ten slotte. Welke mening heb jij uiteindelijk over de stelling ‘Geen mens is illegaal?’ En geef daarbij ook jouw mens- en maatschappijvisie anno nu. Welke boodschap wil jij de leden van het demissionaire kabinet, de onderhandelende partijen, leden van Tweede en Eerste Kamer en leden van het Europees Parlement en de Europese Commissie geven wat betreft migratie?
Aan de slag lezers!
S.F. Nar