Ontwikkelen volgens je bioritme
Unieke dagindeling op basisschool Lindekring
Leerlingen die hun boterhammen naar binnen proppen, lunchen achter een scherm en nauwelijks tijd hebben voor beweging. De afgelopen tijd spraken ouders, voedingsexperts en psychologen hun zorgen uit over dit soort taferelen op basisscholen, als gevolg van het continurooster. En niet voor niets, want het aantal jongeren met obesitas of psychische problemen neemt toe. Op basisschool Lindekring in Sint Agatha pakken ze de lesdagen daarom anders aan.
Langere dag, langere pauze
Op basisschool Lindekring zijn leerlingen vanaf komend schooljaar op maandag, dinsdag en donderdag tot 15.30 op school en op woensdag en vrijdag tot 12.00. Op de langere dagen is er ruimte voor een middagpauze van een uur. Waarin kinderen rustig kunnen eten én minimaal een half uur buiten spelen: een potje badmintonnen, hinkelen of met water en zand experimenteren. Directeur Danielle Andrien: “In onze digitale samenleving vinden wij het belangrijk om als school alternatieven te bieden voor een scherm. Na een uur middagpauze zijn kinderen én medewerkers weer helemaal fris en opgeladen. En het mooie is: er vraagt bijna nooit iemand om een iPad!”
“Buiten een potje hinkelen brengt meer ontspanning dan een filmpje kijken.”
Leren volgens je bioritme
De lange pauze tussen de middag zorgt voor voldoende ontspanning en past bij het bioritme van kinderen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat jongeren het beste leren tussen 10.00 en 12.00 en tussen 14.00 en 16.00. Dus stemmen leerkrachten op Lindekring ook de rest van de dag hun programma daarop af. Stamgroepleider Alice: “We hebben getest met toetsen op verschillende momenten. Die om 11.00 werden veel beter gemaakt dan die om 9.00. Dus nu toetsen we niet meer in de vroege ochtend. En nemen we de ruimte om rustig op te starten.”
Stil staan is gezond
In de dagindeling valt verder de afwisseling in leeractiviteiten op. Terwijl de wereld steeds sneller lijkt te gaan, kiest Lindekring bewust voor momenten van vertraging en reflectie. Door te werken in stilte of vragen te bespreken als: ‘Wat voel je?’ en ‘Wat kun je zelf doen om je beter te voelen?’ Voor het nieuwe schooljaar zijn er plannen voor lessen in expressieve kunstvormen als muziek, dans en drama. Danielle: “Zo ontwikkelen onze leerlingen zelfkennis, zelfvertrouwen en veerkracht. Ik denk dat die eigenschappen hen in de toekomst veel gaan brengen.”
“In onze snelle maatschappij is het belangrijk om af en toe even stil te staan.”
In balans
Meerdere scholen in Nederland volgen het bioritmemodel, omdat zij geloven in de ritmiek van het rooster. In Cuijk en omstreken is Lindekring wat dat betreft uniek, met drie langere schooldagen tot 15.30 voor meer rust en ruimte. En directeur Danielle Andrien bruist van de ideeën voor nog meer balans tussen cognitieve en persoonlijke ontwikkeling. Voor een school als plek om te leren en te ontwikkelen, én om tot jezelf te komen en af en toe even stil te staan.
Meer weten over het bioritmemodel of het onderwijs op BS Lindekring? Neem contact op met directeur Danielle Andrien, via d.andrien@optimusonderwijs.nl of 06 25 17 44 33.