Philip Akkerman in Stadsmuseum Grave

Archief
Nieuwsbericht van maandag 24 april 2023

Van 26 april tot 20 augustus pakt het Stadsmuseum Grave in de Hampoort uit met schilderijen van Philip Akkerman. Akkerman volgde een opleiding aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag en Ateliers & in Haarlem. Hij woont en werkt in Den Haag. Zijn werk was onder meer te zien in Teylers Museum (Haarlem), de Kunsthal (Rotterdam) en het Noordbrabants Museum (Den Bosch), het Gemeentemuseum in Den Haag, het Bonnefantenmuseum in Maastricht en het Gemeentemuseum in Arnhem. Het meeste werk in Nederland hangt in Museum Voorlinden in Wassenaar. Maar Akkerman exposeerde ook in New York. Glasgow en Tokyo. En nu dus in het Stadsmuseum Grave in De Hampoort in Grave.

Een uitzonderlijke tentoonstelling van een bijzondere kunstenaar. Philip Akkerman, geboren 10-10- 1957, schildert sinds 1981 vrijwel uitsluitend zelfportretten. En niet enkele tientallen; in de afgelopen decennia heeft hij een oeuvre opgebouwd van meer dan tienduizend zelfportretten, waarvan meer dan vijfenveertighonderd schilderijen! Akkerman onderzoekt op deze wijze allerlei schildertechnieken. Akkerman is een ambachtsman pur sang. Bij het maken van zijn zelfportretten heeft Akkerman zichzelf een paar regels opgelegd: hij gebruikt slechts drie formaten doeken en werkt alleen met olieverf of tempera. Hoe modern de zelfportretten ook mogen lijken; Akkerman werkt zoals de oude

meesters dat deden, in drie stappen: tekening, schilderen in donker-licht en vervolgens in de kleur. Door elke stap afzonderlijk te benadrukken kregen de oude meesters maximale controle over het resultaat. Tijdens zijn academietijd is Philip Akkerman naar eigen zeggen ‘een wild paard’. In zijn werk gaat hij alle kanten op, is verdwaald en besluit vervolgens terug te keren naar wat hij vroeger, in zijn jeugd, maakte. Dit leidt naar één ding: het zelfportret. In zijn eerste periode gebruikt Akkerman de spiegel om te checken of alles klopt. Maar in de loop der jaren wordt dat laatste steeds minder belangrijk. Niet of wel kloppend; meer en meer gaat het om het maken van een mooi schilderij.

Eindeloos experimenteert Akkerman met zijn zelfportretten: soms realistisch en dan weer vol vuur en fantasie, soms met sombere en donkere kleuren, dan weer knallen de kleuren van het doek. Hoe verschillend in de uitwerking ook, in de meeste schilderijen is de hand van Akkerman gemakkelijk te herkennen: de geconcentreerde blik waarmee de schilder aan het werk is. Philip Akkerman kreeg voor zijn werk talloze prijzen zoals de Sandbergprijs, de Ouborgprijs, de Jeanne Oostingprijs en de Sacha Tanja Penning. Een film over zijn werk en de ontwikkeling in de loop der jaren, Old Masters No Secets is te zien in het Stadsmuseum Grave.