Terugblik op Summmertime 2010

Archief
Nieuwsbericht van dinsdag 31 augustus 2010
Algemeen
Summmertime 2010 is mogelijk gemaakt door meer dan 100 sponsors en subsidiënten uit de regio. De gemiddelde bijdrage per sponsor was hoog. Wel heeft dat vergaren van de benodigde middelen veel meer moeite gekost. Door de late start van die werving en de grotere concurrentie was bij menig bedrijf het sponsorbudget al (nagenoeg) uitgeput. Des te meer welkom was de subsidie vanuit de provincie Limburg: ook een erkenning vanuit ‘Maastricht’ dus.

Deze derde editie van Summmertime trok aanmerkelijk meer bezoekers dan in 2009 (toen circa 9.000)
Onder die bezoekers telden we veel meer mensen van buiten Gennep (o.a. uit het buitenland). Zo registreerden we uit een oer-gennepse mond: ‘’t Is hartstikke druk. Toch ken ik hier bijna niemand’. Het bereik onder de belangrijkste doelgroepen is ook volgens eigen waarneming toegenomen.

Aanbod
Deze editie bood weer een rijk scala aan live-muziek. Het niveau van die optredens was duidelijk hoger, vooral de twee licht klassieke uitvoeringen op de openingsdag (deels met Duitse artiesten), de Zuid-Amerikaanse, Molukse, Ierse dag alsmede de country-middag, de rock’n roll- en de ‘van Gennep’-avond oogstten veel lof. Daarnaast waren er veel meer rand-activiteiten: walking insects, clownsduo, draaiorgels, modeshow (10 winkels), workshops koken (jamsessie), toren bouwen van bamboe en elastiek, klaprozen kleien, vlinders schilderen en potjes van klei draaien. Ook was er veel dans (showdance, Malinese en Griekse volkdansen, country line dance), een kunstveiling (Torenwals) en waren er allerlei kinderattracties (Museum Petershuis plus Elma Creutz). Vaker werden veelal gratis allerlei versterkingen voor de inwendige mens uitgedeeld (kaasblokjes, stokboord met jam, ijsjes met chutney, Molukse hapjes, puntzakje snoep) of kon met de nostalgische paardentram worden gereden. Daarnaast viel taalkunst te beluisteren van Meralit (Biblioplus). En dan hebben we de fleurige ballonnen, de raffia-rokjes om de lantaarpalen, de ID-bellenblaasprofessor en de schitterende zomerzon van Nieky van Arensbergen en Robèr Aarnoutse cs op zo’n paal nog niet eens vermeld.

Pr en publiciteit
Publicitair hadden we een veel groter bereik dan bij voorgaande edities. In de wijde regio zijn 15.000 vouwflyers, ruim 500 posters en dik 6.000 placemats met het Summmertime-programma uitgezet. Regelmatig publiceerden de Maas- en Niersbode, De Maas Driehoek, De Weekendkrant, De Gelderlander (o.a. in de ‘Uit Agenda’), De Limburger en het Klever en het Gocher Wochenblatt over Summmertime. Tevens figureerden Summmertime-uitvoeringen in het VVV-maandblad Uit in Limburg enz. en werden ze gemeld op allerlei websites van o.a. Land van Cuijk, Geniet in Limburg, Center Parcs en landelijk zelfs op die van het tv-programma Kassa (‘Uit voor weinig’). Daarnaast trok Summmertime belangstelling van L1 radio en tv, TV Limburg en BLOS (Boxmeerse Omroep). Vele duizenden e-mails, telefoontjes en brieven/formulieren vlogen hiervoor de deur uit.

Voor het eerst hing er een eigen website in de lucht: www.summmertimegennep.com. Deze is ontwikkeld en opgevuld door Michiel van Oeffelen. Daarop zijn alle persberichten te lezen, is een scala van foto’s te zien van alle Summmertime-uitvoeringen en geven filmpjes een korte impressie van wat gepresenteerd is. Deze gelikte site trekt een toenemend aantal bezoekers, die ook kunnen doorlinken naar sites van o.a. hoofdsponsors.

Draagvlak
Zonder de bijdragen van Roger Westgeest (OVG-penningmeester) en Henny Huijnk (financiële administratie) en trouwe vrijwilligers als Michiel van Oeffelen (opnames, website), Marij Knapen (facilities, flyeren), Bas van den Ende, Hein Junier, Mark Boomgaars, Jimmy en Roy Denissen, Ernst Lamers en Henk Rutten (op- en afbouw), Willy Michels (transport), Margot van Bergen, Maria Jaspers, Hans Maas, Henk Janssen, Piet Verhasselt, Janny van den Ende (verspreiding posters en flyers), Piet Manders, Jos Joosten (opnames, foto’s) en Theo Roosenboom (spreekstalmeester) was dat nooit gelukt.

Verder mogen de door AH, Jan Linders, Supercoop en Xieje geschonken attenties voor de artiesten niet vergeten worden. Kortom: een grote groep vrijwilligers en toenemende materiële bijdragen zorgen voor een breder draagvlak binnen onze gemeenschap.
De enthousiaste commissie van goede diensten is inmiddels uitgebreid. Die kan nu tevens bogen op medewerking van Jos Klaassen en Henk Schepers. Daarmee heeft die club zeker voldoende kennis en daadkracht in huis om de toekomstige positionering van Summmertime veilig te kunnen stellen.

Tot slot
Summmertime 2010 is financieel gezond. De kosten zijn binnen de perken gebleven. Inhoudelijk bood deze editie een grote variatie. Er is een goed begin gemaakt met spreiding van activiteiten over het hele winkelcentrum. De geboden kwaliteit kon de toets der kritiek glansrijk doorstaan. De pr-machinerie functioneerde goed: overal was belangrijke informatie over de uitvoeringen te vinden. Zelfs het weer zat mee.

Het bezoekersaantal steeg weer tot rond de 10.000. De oordelen van bezoekers waren zeer positief, voor zover wij die vernamen. De sfeer op het plein en in de straat was telkens uitstekend. Ook de artiesten spraken daar vol lof over. Het aantal spontane aanmeldingen van bands, groepen, acts enz. groeit. Al met al kijkt de organisatie tevreden terug op een goed geslaagd en sfeervol Summmertime-seizoen 2010.

Intussen wordt stug doorgewerkt aan de continuïteit van de Summmertime. Op korte termijn zal er een nieuwe organisatiestructuur staan. De ingewikkelde, administratieve knopen (Buma/Stemra en fiscus) zijn goeddeels ontward. Er wordt zelfs al concreet nagedacht over het inhoudelijke programma en de financiering voor de editie 2011. Alles wijst op een wenkend toekomstperspectief voor deze nog jonge loot aan de stam van grote, gennepse publiekstrekkers.