Voorjaarsconcert op vrijdag 15 april te Gennep
Op vrijdagavond 15 april 20011 geeft het 50-jarige Genneps Vocaal Ensemble (mannenkoor uit 1961) samen met het jonge octet Chant à Huit (uit 2002) een bijzonder voorjaarsconcert. Het gratis toegankelijke concert vindt plaats in de knusse en akoestisch sublieme Protestante Kerk aan de Markt in Gennep en start om 20.00 uur. De instrumentale begeleiding ligt in handen van de Zuid-Russische Oksana Baljva.Zo’n vier eeuwen geleden wisselde het Genneperhuis nog wel eens van eigenaar: Staatsen en Spanjaarden verdreven elkaar regelmatig uit die versterkte vesting tot de Fransen het in 1672 innamen en in 1710 verwoest achterlieten. Je zou kunnen zeggen dat deze regio toen bijna net zo’n roerige periode meemaakte als Europa recentelijk beleefd heeft en Noord-Afrika nu kent. Denk maar aan de slag om de Mookerhei (1574) en het beleg van Gennep (1641). Dat roerige vindt je ook terug in de muziek: van de madrigalen, de opkomst van de polyfonie via de vroege en de late renaissance tot aan de barok toe.
Chant à Huit heeft zijn sporen verdiend met vertolkingen van muziek uit de 16e en 17e eeuw. Naast concerten in het klooster van St. Agatha en in de eigen “thuishaven” (de kapel van Julie Postel in Boxmeer) waren hoogtepunten tot nu toe: passieconcerten met o.a. de “Lamentations” van Orlandus Lassus en het concert “De Tijd der Madrigalen”. Ze brengen dit keer vooral liederen van vlak voor en tijdens de tachtigjarige oorlog tot leven. De internationale grootmachten van toen vindt je terug in de herkomst van toen gevierde componisten als Byrd, de Morales, de la Rue, Thallis, Verdonck, da Palestrina, Monteverdi, di Lasso, Janequin, Morley, Dowland aangevuld met Duruflé, Diepenbrock, David en Kodály uit recenter tijd. Saillant detail: Pierre de la Rue (Van Straaten) en Cornelius Verdonck uit de lage landen speelden ook in onze contreien, o.a. in Eindhoven en Den Bosch.
Mannenkoor ‘het Vocaal’ onder leiding van Ernst Lamers slaat bruggen naar de huidige tijd. Zij starten weliswaar ook in de 15e en 16e eeuw met gedragen werk van da Viadana, maar maken daarna de sprong naar de laatste eeuwen met Whitacre, Fauré alsmede delen uit de Messe in G-Dur van Schubert. Vervolgens zingt het octet samen met ’het Vocaal’ ingetogen werk van Palestrina Ter afsluiting brengt het Vocaal majestueus werk van Beethoven, grappige werken van Barnes (Lambscapes) en het in Westen nog zelden uitgevoerde, maar zeer imponerende Laulja van de Estse componist Veljo Tormis.
Kortom: deze intrigerende en gratis reis door twee roerige periodes in de 15e en 16e eeuw en de 19e en 20e eeuw mag een rechtgeaard muziekliefhebber niet missen.